måndag 26 juni 2017

Supermarine Spitfire PR.Mk. XIX, S 31, Airfix 1/48 (2017)


Spitfire är (förstås) en ständig favorit. Möjligen kan jag ha byggt fler Draken, men det är tveksamt. Troligen är det denna brittiska skönhet som ligger på nummer ett på min bygg-maratonlista. Och ändå känns det som om man alltid vill bygga en till så snart man är klar. Att den dessutom går att göra svensk gör ju dessutom knappast saken sämre!


Jag hade laddat upp i många år för att konvertera Academys Mk. XIV till en S 31 när Airfix plötsligt gav ut en som gick att bygga rakt ur lådan. Och då Airfix och Spitfire är nästan synonymt var det bara att tacka och ta emot! Ingen kan sina Spits så som Airfix, så att formerna är korrekta är nästan onödigt att kolla. Dessutom fanns svenska dekaler i lådan, men då dessa inte är helt korrekta, byttes de ut mot ett suveränt ark från Moose Republic Decals.


Allt målades med Xtracrylics PRU Blue. En suverän färg, enda problemet var att när jag hade tömt den ena burken, hade den andra en något annorlunda nyans... Så istället för kompletterande bättringsmålning blev det till att måla om rubbet. Lyckligtvis är målningsschemat inte alltför komplicerat!


Interiören är utsökt och döljs tyvärr när allt byggs ihop. Men en del går att skönja ur den öppna huven och kameraluckan. Enda problemet var att jag - mot bättre vetande, avstod från Airfix grundkonstruktion för öppen huv. De skickar med en del där allt är ihopgjutet. Jag har testat den tidigare, på deras Mk.XII, men var inte helt nöjd och hade dessutom läst att man kunde använda den lösa huvdelen trots allt. Vilket man inte kunde... Den passade inte. Lyckligtvis hade jag en vacumhuv liggandes, så det hela löste sig, faktiskt till det bättre,




Lådans hjul ersattes med resinhjul från Eduard. Förutom rätt antal ekrar har de mönster, vilket är bättre än lådans släta, femekrade hjul.


Sammanfattningsvis ett mycket trevligt bygge av en riktig klassiker!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar