tisdag 5 augusti 2014

Saab J 35A Draken, Hasegawa 1/48

Förra sommaren byggde jag en Hasegawadraken med Roy Cross klassiska Airfixboxart som förebild. I år körde jag en ny variant på samma tema. Den här gamla Revellådan köpte jag på sjuttiotalet och trodde länge att Revell fått kamouflaget helt om bakfoten. Långt senare insåg jag att det inte alls var så, Revell hade istället valt det provkamouflage som testades 1961, och både målning och märkning var helt korrekt.

















En bild i en Facebookgrupp om Draken väckte bygglusten och lyckligtvis hade jag redan köpt på mig allt som behövdes. Så det var bara att bygga. Allt tog inte mer än några veckor, rekordtid för mig. Men det är klart, jag har ju byggt några Drakar vid det här laget...

Interiören försågs med Maestros instrumentpanel för A/B-versionen. Jag lade inte ner extremt mycket jobb eftersom huven fick vara stängd. Diverse efterforskningar (tack till Peder Thorell!) visade att de tidiga Drakarna hade en annan stol. Dock gick den ganska lätt att konvertera från en vanlig stol. Den gamla stolen till vänster, intill den typ som senare användes på alla Drakar.


























En annan detalj på A-versionen (även på B och C) är att nosen är spetsigare. Inget man tänker på, men vid en jämförelse med senare versioner syns det tydligt. Pitotröret var också längre. Jag scratchade några FOD-luckor, både för att dölja det rätt tomma innanmätet och för att pigga upp den inte helt färgglada målningen.

Jag scratchade även några skyddsluckor till flygkroppen:


Tidiga Drakar hade andra fälgar, även dessa finns som fotoets från Maestro och passade riktigt bra. Ställ och hjulhus fick lite extra detaljer och slangar.

Ett av de fräckaste inslagen hos detta målningsschema är undersidan! Så här hade vi gärna sett alla Drakar!


























Lite smådetaljer kompletterade nödgenerator och nosställ, och -schakt.

Dekalerna (och de är ju inte många...) kom från arkivet, från diverse Flying Colors-ark. 

"Trampa ej här" på luftintagens ovansida kom från Hasegawas S 35E-ark. Från samma modell hämtades även den platta tidiga huven.


























Målningsschemat var inte så avancerat. Desto svårare var det att få fram rätt kulörer. Men jag hoppas och tror att jag träffade hyfsat rätt. Någon större vädring blev det inte frågan om, då maskinen avbildas som rätt nylevererad.

Ett kul bygge var det i alla fall. Inspiration betyder mycket för byggtempo och slutresultat. Modellen belönades med ett särskilt hedersomnämnande vid Modellexpo 08-Open 2014 i klassen jetflyg 1/48. En klass som för övrigt vanns av en annan av mina Drakar, den ovan nämnda "Airfixdraken".



2 kommentarer: