fredag 9 augusti 2013

Bananhelikopter, skala 1,5/1 (2013)



Under den långa kampen med min HKP 1 "Bananen" kändes det som om jag såg bananhelikoptrar överallt. Så när sonen på sin födelsedag fick ett bananfodral från Sagaform av en kompis, väcktes en idé. Eftersom han inte är någon större fruktälskare lät han villigt pappa överta fodralet, och i vintras drog arbetet igång.

Hela byggtråden med fler bilder hittar du här på IPMS Stockholms forum. >>

Här är originalet. Allt började med att gångjärnen karvades bort medan ventilationshålen spackades igen. Lättare sagt än gjort eftersom det var gjutet i en annan plast än jag som modellbyggare är van vid.


Även limmandet blev ett problem, men till slut fick jag ihop kroppshalvorna med Epoxylim. Några överblivna delar från HKP 1-bygget fixade helikopterkänslan.

 
Och så här blev slutresultatet. Rotorerna togs från HKP 1 även dem (i det bygget använde jag Belcher Bits resinblad) medan rotorhuvuden kom från en skrotad Airfix HKP 4.

 
Om limmandet var trixigt, var målandet desto enklare. Allt grundades med vitt, därefter kördes gult i lite varierande nyanser för att avslutas med lite mörkbrunt. Resultatet blev över förväntan.
 
Placeringen av kronmärket kändes liksom given...

Till sist en bild tillsammans med några kompisar som välvilligt ställde upp under bygget som referenser. Visst verkar de trivas ihop?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar