fredag 3 augusti 2012

Hkp 4 Boeing Vertol 107-II, Academy, 1/48 (2011)


Att bygga en stor Hkp 4 är något jag drömt om ända sedan jag som sex-sjuåring bodde ett stenkast från 2. Helikopterdivisionen på Säve på sjuttiotalet. Då såg man dessa vackra skapelser dagligen, inte minst då min bäste vän bodde inne på området(!) då hans pappa var helikoptermek. Vi lekte inte sällan nära landningsplattan och någon gång fick jag storögt följa med och titta in i helikoptrarna. Då fanns bara Airfix 1/72 att tillgå (och jag byggde också en hög sådana), men sedan några år finns Academys utgåva i 1/48.














Att bygga den som en av de japanskbyggda Sävemaskinerna, Hkp 4C, innebar lite för mycket jobb, så det fick bli en av de USA-byggda Hkp 4B, från Berga. Och givetvis i det gamla målningsschemat!
¨











Lite om bygget: Att scratcha interiören översteg mina ambitioner, i synnerhet som det skulle ha inneburit att alla väggar skulle ha behövt täckas med ett täckjackeliknande material. Lösningen blev att bygga den med stolar, vilket gjorde att "näten" kunde täcka fönstren. Stolarna finns faktiskt därinne någonstans...

























Det som lagts till för att få den svensk (kan kanske vara till hjälp för den som vill bygga en likadan):

- Backspeglar
- Antenn under nosen
- Strålkastare under nosen samt avskärmningsplåtar intill dem (modellens strålkastare sitter fel och behöver spacklas igen)
 - Antenner på framkroppens båda sidor
- En liten strålkastare mellan höger bakdörr och den första runda rutan
- "Bula" under framkroppen
- Tjock antenn (?) på kroppens undersida
(Det mesta, även det på undersidan, skymtar på bilden nedan)













Även cockpiten fick lite extra detaljer:

 
























En del andra antenner, t ex den på ryggen, fanns med i lådan. Vänster framdörr behöver dessutom förstoras. Den som är sugen kan gärna maila, så kan jag delge fler erfarenheter (och lätt gjorda misstag som bör undvikas...).























Rotorhuvudena har fått lite extra detaljer. Här var jag lite väl framgångsrik när det gällde att få bort skarven på kroppen, under rotorerna finns luckor som delas utåt, så en tydligare skarv mellan kroppshalvorna hade för en gångs skull varit på sin plats.












Vindrutetorkarna i lådan var lite väl grovt tillyxade (och dessutom lyckades jag slarva bort dem...), så det blev till att scratcha nya. Nästan lika pilligt som backspeglarna.












Märkningen är från sent 60-tal/tidigt 70-tal och dekalerna är ett hopplock. "Marinen" och emblemet kom från Belcher Bits Hkp 1-ark. Ska man vara petig är bokstäverna en aning för små, men skillnaden är inte så stor. Bokstäverna behövde dessutom flyttas isär något, så det blev betydligt mer pillande än man först kan tro. (Märkligt nog skiljde sig detta mellan de olika individerna, på Y63 satt de betydligt glesare än på övriga Vertoler.)

Kronmärken och siffror är från Flying Colors. Egentligen ska trean vara fetare än sexan, men just den detaljen sprack för min del. Småtexterna är från dekallådan. Några få kommer också från modellens ark, bland annat de (icke synliga på bilderna) texter som sitter på rotorbladens undersida.












Modellen är på många sätt en trevlig bekantskap. Passformen är bra - för det mesta. Två stora minus finns.

- Eftersom den här även finns som en CH-46 utan tankar på stubbvingarna, sitter dessa separat på en stor del som dessvärre inte alls passar särskilt bra. Inte heller följer den några naturliga panellinjer, vilket gör att just det här partiet nästan är hopplöst att få riktigt bra.

- Panellinjerna är nästan i Matchboxklass. Hade jag byggt den här idag, hade jag spacklat igen dem helt. Just vad gäller ytstruktur är faktiskt Airfix gamla nitmonster i 1/72 betydligt närmare verkligheten. Mest irriterande är "korsen" vid vissa fönster. De har visserligen en slags motsvarighet i verkligheten, men den är inte på långa vägar så tydlig som på modellen.
 











Men bortsett från detta är det mesta positivt. Rekommenderar verkligen det här bygget, den blir rätt maffig när den är klar! Och till min stora glädje vann den helikopterklassen på IPMS Open 2012.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar