måndag 6 augusti 2012

Heinkel He 115A-2, T 2, Matchbox 1/72 (2012)



Har nu äntligen tagit mig i kragen och gjort klart det här projektet som drog igång i våras. En gammal T 2:a med rötterna i förkrigstiden. Med andra ord en av de äldsta modellerna jag byggt på länge!
Hade rätt hög ambitionsnivå i början (annars brukar jag jobba tvärtom...), men ju längre bygget led - och då menar jag verkligen led - desto mer insåg jag vilket hästjobb som skulle krävas för att få allt rätt på denna rätt grovt tillyxade och på flera sätt felaktiga modell.

Men jag började i alla fall ambitiöst med en scratchad cockpit. Nya panellinjer fixades till och en hel del detaljer byttes ut t ex avgasrören.


Även motorerna byttes ut mot två nya från en skrotad Ju 52:a. Är ingen motorexpert, men tyckte att de såg hyfsat lika ut. När jag kollade i efterhand visade det sig att det var exakt samma motorer i Ju 52 och He 115! Ibland har man tur!
Men i första hand blev det nog ett målnings- och vädringsprojekt snarare än ett byggprojekt. Trots det var det ett kul bygge och det är roligt att kunna införliva denna udda fågel i samlingen.

Men det skulle ju inte skada med en ny i 1/72 också. Och Special Hobbys kommande 1/48 är ju förstås något som lockar efter detta!

Förebilden är den sista T 2:an i Sverige. Ett av dess sista uppdrag var för övrigt att söka efter den försvunna DC-3:an. Mikael Forslunds "Torpedflyget i Sverige" var förstås ovärdelig hjälp i bygget.

Som så ofta i mitt fall är det rätt ordentligt vädrat - men sannolikt inte fullt så mycket som på förebilden. Synd att ingen finns bevarad i Sverige (och knappt ens någon annanstans heller). Förhoppningsvis får de ordning på den som nyligen bärgades i Norge.

1 kommentar:

  1. Hej björn
    skulle behöva en modell på T2 ,går det att fixa.
    Med vänlig hälsning pär 070-6282244

    SvaraRadera