fredag 3 augusti 2012

Folland Gnat, Airfix 1/72 (2011)













Airfix vs. Tipsextra: Red Arrows Folland Gnat:

Märklig rubrik, men den har sin förklaring. Den alltmer översvämmade modellgarderoben ställd i jämförelse med antalet färdigställda leder till den frustrerade slutsatsen: Det tar för lång tid! Förr var ju detta inget problem. Då kunde man gå upp åtta på morgonen och ha en modell klar när Tipsextramatchen drog igång klockan fyra. Endast avbruten av ungefär en timmes paus för frukost och lunch. Sju timmars byggtid måste väl räcka? Hur svårt kan det vara?

Jättesvårt, är förstås svaret. Av den enkla anledningen att jag idag har högre krav på både byggkvalitet, men framför allt torktider. Men OK, om vi fuskar lite, då? Och endast räknar effektiv byggtid, borde det inte då gå att få ihop en modell på sju timmar effektiv tid? Och ha den klar när lördagens tipsmatcher drar igång?

Sagt och gjort. Valet av fabrikat var givet: Här duger endast Airfix serie 1, i form av denna lilla sötnos som jag fick av hustrun förra julen.

 
OK! Då kör vi!

Nu var det måndag kväll och tidsoptimisten tog över direkt. Jag började med att rista nya panellinjer och vips så rök första timmen. Nåja. Sex timmar kvar.











Stolarna i lådan är i klenaste laget. Fyllde på med lite detaljer och fixade lite med de felaktiga luftintagen innan jag insåg att det gått över två timmar. Hög tid att montera ihop delarna! Mot mitten av veckan närmade det sig halvtid. Dags för spackling och slipning.



 Torsdag kväll och fyra timmar efter byggstart var det dags för målning. Någon timme senare tog jag ur Gnaten ur sprutboxen. Nästan två timmar kvar! Allt verkade hur lugnt som helst.


Men lackandet på fredagkvällen tog mer tid än jag räknat med. Och när lördagen kom med dekalerande, mer lack (det här skulle bli högblankt!) och montering av landställ, insåg jag hur mycket tid slutfinishen egentligen tar. Det är knappast en slump att så många modeller stannar av på målsnöret.



 Men i elfte timmen blev jag i alla fall klar. Trodde först att allt var lugnt, inte mer än 6:40 hade gått när modellen var klar. Men då insåg jag att jag glömt fylla i roder med svart. Ner i hobbyrummet igen! En stark slutspurt kunde till sist dra projektet i hamn, en bit in på lördageftermiddagen. Faktiskt hamnade slutet i stort sett exakt i tid mot om jag hade börjat på morgonen, dvs strax före fyra.


Projektet i hamn således. Lugnt kunde jag avnjuta fotbollen med en välförtjänt pilsner. Dessvärre gick det inte lika bra. Everton fick bara 1-1 mot Norwich sedan Leon Osman kvitterat i 81:a. En räddad poäng, men ändå en besvikelse. Igen. Inga Blue Arrows där inte.


 

Kul nostalgi! Men nästa Gnat blir nog Airfix nya. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar