fredag 3 augusti 2012

D H Sea Vixen FAW.2, Airfix 1/48 (2012)

Här kommer en riktigt maffig goding! Det är något visst med flygplan med bommar. Och häftigast av dem är tveklöst Sea Vixen. Därför var det fantastiskt när Airfix släppte den i 1/48!

Det råder ju lite delade meningar om den här, men för egen del blev jag oerhört förtjust i den här fina Airfixen. Jag byggde den i stort sett rakt ur lådan och mina erfarenheter är i stort sett enbart positiva. Några illa placerade utkastarmärken och några få sjunkmärken hörde till de få irritationsmomenten.
Plasten såg lite knottrig ut, men det var inga problem med det när det kom färg på.

Dekalerna är makalöst fina. Och många. Räknade till nästan 260 stycken.

Utrymmet innanför luftbromsen detaljerades lite extra.


För att förenkla bygget - och för att lysa upp slutresultatet - täckte jag luftintag och utblås med scratchade luckor. Enkelt där fram, lite mer trixigt där bak.

I lådan finns en fint detaljerad cockpit, men stolarna kanske var lite väl grovt tillyxade. Finsmakaren bör nog titta efter de fina resinvarianter som finns.


Det här är en sagolikt maffig sak. Stor som sjutton! Innan jag byggde den, såg jag den som en variant på Vampire. Men nu inser jag att den förhåller sig till Vampiren ungefär som en Ford Mustang förhåller sig till en Ford Anglia.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar